تاریخ : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ 10 رمضان 1445 Tuesday, 19 March , 2024

آخرین اخبار

نخستین چاه نفت خاورمیانه و ایران برای بازدید توسط میهمانان نوروزی آماده است کاندیداها دلایل شکست خود را بررسی کنند تشدید نظارت و بازرسی های مشترک بر بازار شهرستان در آستانه عید نوروز گفتگو با پیشکسوت فوتبال خوزستان/ فولاد خوزستان از نظر امکانات سخت افزاری در آسیا تک است /ابراهیم اشکش و مجید باقری نیا این فصل با دست خالی عالی کار کردند نفت مسجدسلیمان ۲ خیبر لرستان ۰ مسابقات قهرمانی کشوری کراسفیت برای حضور در مسابقات جزیره کیش برگزار شد افتتاح دکل مخابراتی روستای میدان طیاره و برخورداری ٨ روستا از اینترنت پرسرعت همراه اول در شهرستان مسجدسلیمان جشنواره خیریه به میزبانی مجموعه بزرگ اقبال نخبگان خوزستان برگزار گردید+تصاویر علی عسگر ظاهری عبده وند به عنوان نماینده حوزه مسجدسلیمان، لالی، اندیکا و هفتکل معرفی شد انتشار لیست نهایی جمعیت گفتمان انقلاب اسلامی در حوزه انتخابیه اهواز بیانیه‌؛ سکوت اصلاح طلبان خوزستان در انتخابات مجلس دوازدهم افتتاح گالری و نمایشگاه دائمی صنایع دستی و گردشگری با حضور ۶۰ صنعتگر در شهرستان مسجدسلیمان تقدیر از بانوی مسجدسلیمانی در همایش ۱۲۰ کارآفرین خودساخته کشور برای تقویت فن بیان روی کدام مهارت‌ها وقت بگذاریم؟ / آموزش سخنوری با معجزه بیان محدود کردن حق انتخاب مردم به “ناجمهوریت نظام” ختم مى‌شود/ انتخابات از معنا تهی شده اسامی نهایی داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه مسجدسلیمان، لالی، هفتکل و اندیکا اطلاعیه روابط عمومی فرمانداری مسجدسلیمان درخصوص گمانه زنی های رد یا تایید کاندیداها در فضای مجازی/هیچ لیست جدیدی به فرمانداری ارسال نشده است/همشهریان محترم اخبار را از منابع موثق دنبال کنند طرح مترو اسپرت در تهران برگزار شد گفتگوی خودمونی با قاضی القضات تکواندو خوزستان جایزه ملی قهرمان تالاب کشور در دستان ایمان کاهکش مدیر انجمن مدافعان محیط زیست خوزستان

6

زعفران اصل را از ما بخواهید / روش های تشخیص زعفران اصل و تقلبی

  • زمان تقریبی مطالعه این خبر : 4 دقیقه
  • کد خبر : 4388
  • 29 مرداد 1399 - 14:33
زعفران اصل را از ما بخواهید / روش های تشخیص زعفران اصل و تقلبی

از جمله تقلب‌های رایج در زعفران می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:  رنگ کردن خامه زعفران با رنگ استخراج شده از کلاله یا رنگ‌های طبیعی یا مصنوعی دیگر و مخلوط کردن آن با زعفران است.  رنگ کردن مجدد زعفران مصرف شده و استفاده از کلاله حاصل از گل‌های گونه‌های دیگر زعفران که معمولا کوتاه‌تر و […]

از جمله تقلب‌های رایج در زعفران می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
 رنگ کردن خامه زعفران با رنگ استخراج شده از کلاله یا رنگ‌های طبیعی یا مصنوعی دیگر و مخلوط کردن آن با زعفران است. 
رنگ کردن مجدد زعفران مصرف شده و استفاده از کلاله حاصل از گل‌های گونه‌های دیگر زعفران که معمولا کوتاه‌تر و فاقد ترکیبات است.
سنگین کردن وزن زعفران با انبار کردن در محل‌های مرطوب یا حتی اسپری کردن ذرات ریز آب و آغشته کردن آن با روغن، عسل، گلیسیرین و یا محلول‌های نیترات پتاسیم یا آمونیوم، شکر، سولفات سدیم است.
زعفران به ویژه زعفران پودر شده با تقلبات بیشتری همراه است. چون سودجویان به زعفران سائیده شده برای افزایش وزن خاک سرخ اضافه می‌کنند.
مهمترین تقلبی که صورت می‌گیرد، استفاده از گیاه گلرنگ که شباهت زیادی به زعفران دارد است.
راه‌های تشخیص زعفران اصل
روش‌های زیاد اما ساده و اثبات شده دیگری هم برای تست کیفیت زعفران بدون انجام آزمایشات گران قیمت وجود دارد. این تست‌ها و روش‌های تشخیص زعفران اصل در ادامه در چند گروه طبقه بندی شده است:
تشخیص از طریق بویایی
تشخیص از طریق مزه
تشخیص از طریق آزمایش آب سرد
تشخیص از طریق بنزین

بو کردن زعفران

عطر زعفران خالص بسیار خاص است و ترکیبی بین بوی عسل و یونجه دارد. که خوب قاعدتا تشخیص آن برای افرادی که با بوی عسل و یونجه خیلی در ارتباط نبوده‌اند سخت خواهد بود.

طعم زعفران

زعفران حاوی ترکیب پیکروکروسین است که مسئول طعم زعفران است و باعث می‌شود طعم آن تلخ شود. زعفران خالص طعمی تلخ و تا حدی گس و تند و تیز دارد و هیچ‌گاه شیرین نیست. اگر طعم شیرین داشت احتمالا به آن عسل زده‌اند تا وزن آن بیشتر شود. 
برای تست طعم زعفران هم تنها کاری که باید انجام داد این است که از فروشنده بخواهید ۳ یا ۴ رشته  زعفرانی که قرار است بخرید را به شما بدهد تا روی زبان خود قرار دهید و چند ثانیه طعم آن را بچشید و بعد رشته‌ها را روی یک دستمال کاغذی تمیز ریخته و آن‌ها را خشک کنید. اگر حتی طعم آن تلخ هم بود ولی رنگ بافت کاغذ به رنگ قرمز رسید، زعفران اصل نیست. ضمنا دقت داشته باشید که وقتی زعفران بین کاغذ یا روزنامه قرار می‌گیرد و فشار داده می‌شود نباید لکه چربی باقی بماند. به خاطر داشته باشید که زعفران اصل بوی شیرینی می دهد اما طعم آن به هیچ وجه شیرین نیست.

آزمایش آب سرد

دراین روش باید زعفران را در آب قرار دهید. پس از ۵ تا ۱۰ دقیقه، رشته‌های زعفران واقعی، رنگ آب را به رنگ زرد مایل طلایی تبدیل می‌کند. ضمنا دقت داشته باشید که انتشار رنگ زعفران کند و پایدار است بنابراین اگر سریع رنگ داد یعنی زعفران اصل نیست و به آن رنگ افزوده شده است.

استفاده از بنزین 

در آخر می‎توان با استفاده از بنزین، زعفران اصل را از زعفران تقلبی تشخیص داد. رنگ تارهای زعفران در بنزین محلول نیست، یعنی اگر چند تار را در بنزین انداختیم نباید بنزین را رنگین کند. 
در کنار تمام این روش‌های تشخیص زعفران اصل که ارائه شد بد نیست گاهی به فکر خرید امن و مطمئن ما باشید.
به یاد داشته باشید که استفاده از روش‌های ساده برای تشخیص زعفران اصل از تقلبی از جمله بررسی رنگ و طعم،ظاهر و قیمت زعفران بسیار مهم است. 
زعفران اصل را از مزرعه خریداری کنید
زعفران اصلی، گل محمدی و دیگر محصولات مزرعه را مستقیم از دست کشاورزان خریداری کنید. زعفران تولید ملی ما ایرانیان است، با خرید مستقیم از کشاورزان از وزن و خالص بودن زعفران مطمئن شوید. ما محصولات خود را تضمین کرده و در صورت نارضایتی شما مرجوع می گردد و هزینه برگشت داده می شود. جهت سفارش محصولات مزرعه با شماره تلفن ۰۹۳۷۱۳۳۷۰۱۱ در تماس باشید. 
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
لینک کوتاه : https://didbanpress.ir/?p=4388

نظر دهید:

قوانین ارسال نظرات
  • نظراتی که در آنها از الفاظ زشت و رکیک استفاده شده باشد تایید نخواهند شد.
  • نظراتی که به صورت اسپم و تکراری فرستاده شوند تایید نخواهند شد.
  • نظراتی که جنبه تبلیغاتی و معرفی محتوای شخصی باشند و یا ربطی به موضوع پست مربوطه نداشته باشند حذف خواهند شد.
  • برای انتقادات ، درخواست ها و پیشنهادات خود از طریق فرم تماس با ما که مستقیم با پست الکترونیک سایت در ارتباط هست اقدام کنید.
  • نظرات ممکن است بدون پاسخ تایید شوند که در اینصورت باید منتظر پاسخ از سوی دیگر کاربران باشید.
  • نظرات فینگلیش تایید نخواهند شد.
  • جهت ارسال نظرات ، حتما آدرس ایمیل خود را به صورت صحیح و بدون www وارد کنید.