تاریخ : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 15 شوال 1445 Tuesday, 23 April , 2024

آخرین اخبار

نفت مسجدسلیمان برای صعود نیاز به حمایت مدیران و همدلی بین مسئولین شهری و استانی دارد سیاوش اکبرپور سرمربی استقلال ملاثانی: روز تاریک و شوم فوتبال خوزستان را دیدیم ابراهیم اشکش سرمربی نفت مسجدسلیمان : به استان ت خیانت کردی آقای پورموسوی تقدیر فرماندهی انتظامی مسجدسلیمان از کودکان خوش ذوق سایبری سکان مدیریت شهرداری به فرزند مسجدسلیمان سپرده شد نصب سیستم فرکانسی انتقال اطلاعات فرآیندی چاه گازی از طریق خط لوله جریانی در شرکت نفت و گاز مسجدسلیمان انتصاب ۲ عضو جدید در هیئت رئیسه فدراسیون ورزش‌های همگانی اولین نشست اعضای هیئت رئیسه فدراسیون ورزش‌های همگانی در سال ۱۴۰۳ برگزار شد نشست اعضای انجمن تکواندو کارگری استان خوزستان با حضور مهندس عباس علوانی دبیر هیئت ورزش کارگری استان خوزستان برگزار گردید فرخ نیا سرمربی پیشکسوتان ایذه جوانان‌ فولاد خوزستان در اندیشه قهرمانی امیر سرتیپ دوم سعید امیری مدیرعامل باشگاه رعد پدافند هوایی ارتش منصوب شد دعوت بازیکنان مستعد و پرورش یافته در باشگاه آزادگان مسجدسلیمان به اردوی تیم ملی جوانان+اسامی و عکس شهردار نفتی، فرصتی مناسب برای تبادل دانش و خدمات برای مسجدسلیمان/ آیا علی جعفری پیشنهاد شورای اسلامی شهر را میپذیرد؟ عبداله جلیلی کیا به سمت “سرپرست آموزش و پرورش ناحیه ۴ اهواز” منصوب شد تاثیر ورزش بر اختلالات حرکتی سابقه «رد صلاحیت» یا «ابطال آرای» افراد منتخب پس از انتخابات مجلس پوست اندازی سیاسی در مسجدسلیمان بزرگ، حاصل تفکر مطالبه گری عمومی صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در تمامی حوزه‌های انتخابیه تایید شد/ مرحله دوم ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار می‌شود نخستین چاه نفت خاورمیانه و ایران برای بازدید توسط میهمانان نوروزی آماده است

3
دانستنی های حقوقی

موارد حقوقی مربوط به بطلان قراردادها

  • زمان تقریبی مطالعه این خبر : 3 دقیقه
  • کد خبر : 5609
  • 17 آبان 1399 - 12:42
موارد حقوقی مربوط به بطلان قراردادها

یڪی از اصطلاحات مرتبط با قراردادها،  بطلان قرارداد است.
شاید بارها این جمله را شنیده باشید ڪه «فلان قرارداد یا معامله باطل است» اما واقعا مقصود از بطلان معاملات چیست و در چه صورتی می‌­توان گفت: یک معامله باطل است؟

دیدبان مسجدسلیمان:سعید کریمی کارشناس ارشد حقوق خصوصی: یڪی از اصطلاحات مرتبط با قراردادها،  بطلان قرارداد است.
شاید بارها این جمله را شنیده باشید ڪه «فلان قرارداد یا معامله باطل است» اما واقعا مقصود از بطلان معاملات چیست و در چه صورتی می‌­توان گفت: یک معامله باطل است؟

معنای بطلان قرارداد:
برخی مواقع یک قرارداد با رعایت تمامی شرایط منعقد می‌­شود و پس از مدتی به خواست طرفین یا به علتی دیگر از بین می‌رود.
▪️هنگامی ڪه قرارداد به خواست و اراده‌ی طرفین از بین برود، از آن به «فسخ قرارداد»تعبیر می‌­شود
▪️اما هنگامی که قرارداد به حکم قانون از بین برود، به آن “انفساخ قرارداد” می گویند
اما در برخی مواقع به علت عدم رعایت قواعد و ضوابطی ڪه در قانون پیش­‌بینی شده­ است، به طور ڪلی یک قرارداد از ابتدا به وجود نمی‌­آید.
در واقع هنگامی که از باطل بودن قرارداد یا معامله­‌ای سخن می­‌گوییم، مقصود این است ڪه به‌طور ڪلی هیچ قراردادی شڪل نگرفته و در نتیجه هیچ‌یک از آثار اصلی و فرعی مربوط به آن نیز به‌ وجود نمی­‌آید.
قرارداد باطل از نظر قانون­گذار وجود خارجی ندارد.
«قرارداد باطل هم­چون مُرده­‌ای است ڪه نمی­‌توان آن را زنده کرد».

موارد باطل بودن معاملات:
هنگامی ڪه یک قرارداد با رعایت تمامی قواعد و شرایط قانونی تشڪیل می‌­شود، طرفین می­‌توانند در صورت وجود مواردی ڪه قانون­گذار ذڪر نموده، آن را برهم بزنند یا در برخی موارد هم قرارداد بدون اراده­‌ی طرفین و به‌صورت خودڪار برهم می‌­خورد.
((حالت اول ڪه با دخالت اراده‌­ی طرفین تحقق پیدا می­‌ڪند، «فسخ»
و به حالت دوم ڪه در تحقق آن اراده­‌ی طرفین هیچ دخالتی ندارد، *«انفساخ»* نامیده می­‌شود.))

? دلایل باطل بودن یک قرارداد:

۱- فقدان قصد:
اَعمال حقوقی برای آنڪه انجام شوند و آثار قانونی­ خود را به وجود آورند، نیازمند قصدهستند.
مقصود از قصد آن است ڪه فرد باید بخواهد معامله­‌ای را انجام دهد و هم­چنین باید بخواهد ڪه آثار مربوط به آن معامله بر فعل او بار شود؛
برای مثال: اگر شخصی در حالت مستی معامله‌­ای را انجام دهد، با توجه به وضعیتی ڪه دارد و به علت فقدان قصد معامله اش باطل خواهد بود.
از دیگر مواردی ڪه به علت فقدان قصد معامله باطل است، معاملات صوری است.
منظور از معامله‌­ی صوری حالتی است ڪه افراد در ظاهر معامله­‌ای را امضا می‌­ڪنند اما در واقع قصد ندارند آثار مربوط به آن معامله بر رفتار آن­ها بار شود.

۲- فقدان اهلیت:
اهلیت به معنای صلاحیت و شایستگی است.
در واقع منظور از داشتن اهلیت در معاملات، داشتن سه ویژگی: عقل؛ بلوغ و رشد است.
بنابراین معاملات مجنون و صغیر؛ باطل خواهد بود.
هم­چنین قراردادهای شخص سفیه (یعنی شخصی ڪه نتواند همچون یک انسان معقول امور مالی خود را اداره ڪند) در خصوص امور مالی، باطل است.
۳- نامشروع بودن جهت معامله:
هیچ ضرورتی ندارد ڪه طرفین هدف خود از انجام معامله را در قرارداد ذڪر ڪنند اما اگر هدفی در قرارداد ذڪر شده باشد، باید مشروع باشد.
پس چنانچه شخصی در قرارداد ذڪر ڪند ڪه برای تأسیس قمارخانه؛ قصد خرید خانه را دارد، قرارداد باطل است.
در نتیجه اگر طرفین قرارداد یا یڪی از آن­ها در انعقاد یک قرارداد به دنبال تحقق هدف نامشروعی باشند و این هدف نامشروع را در قرارداد خود ذڪر نمایند، این قرارداد باطل خواهد بود.
۴-معین بودن مورد معامله:
هر معامله‌­ای یک موضوع دارد ڪه به آن، مورد معامله گفته می‌­شود. موضوع معامله گاه یک عمل و گاه یک مال است؛ یعنی در اثر یک قرارداد، گاه برای طرفین تعهدی برای انجام یک ڪار به‌وجود می‌­آید و گاه تعهد برای تسلیم یک مال ایجاد می‌شود.
موضوع معامله خواه تعهد به انجام ڪاری باشد؛ خواه تعهد به تسلیم یک مال، باید خالی از ابهام و معلوم باشد.
در غیر این صورت معامله باطل خواهد بود.
این­ قواعد در تمامی قراردادها عمومیت دارند اما موارد بطلان قرارداد به موارد ذ ڪر شده محدود نمی‌گردد.

آثار بطلان قرارداد:
در صورتی ڪه یک قرارداد به صورت صحیح واقع شود، تمامی آثار اصلی و فرعی مربوط به آن نیز به صورت ڪامل ایجاد می‌­شود و پس از آن برای طرفین حقوق و تکالیف خاصی به‌وجود می‌­آید.
در نتیجه اگر هریک از آن­ها به تڪالیف خود در مقابل طرف دیگر عمل نڪند، شخصی ڪه متضرر شده ­است می‌­تواند به دادگاه مراجعه و با استناد به قرارداد از محڪمه بخواهد ڪه؛ طرف قرارداد را مجبور به انجام تعهدات قراردادی خود ڪند.
اما در صورتی ڪه یک قرارداد باطل باشد، این وضعیت جریان نخواهد داشت.
در این حالت آثار اصلی و به تَبَع آن، آثار فرعی قرارداد به وجود نمی‌آید و هیچ‌ یک از طرفین نمی­‌تواند طرف دیگر را براساس آن قرارداد، به انجام تعهدات مربوط به قرارداد باطل وادار ڪند.
به‌عبارت بهتر قرارداد باطل قابل استناد در مقابل هیچ شخصی نیست و نمی­‌توان با استناد به آن ادعایی را مطرح یا در مراجع قضایی دعوایی را اقامه نمود.

لینک کوتاه : https://didbanpress.ir/?p=5609

نظر دهید:

قوانین ارسال نظرات
  • نظراتی که در آنها از الفاظ زشت و رکیک استفاده شده باشد تایید نخواهند شد.
  • نظراتی که به صورت اسپم و تکراری فرستاده شوند تایید نخواهند شد.
  • نظراتی که جنبه تبلیغاتی و معرفی محتوای شخصی باشند و یا ربطی به موضوع پست مربوطه نداشته باشند حذف خواهند شد.
  • برای انتقادات ، درخواست ها و پیشنهادات خود از طریق فرم تماس با ما که مستقیم با پست الکترونیک سایت در ارتباط هست اقدام کنید.
  • نظرات ممکن است بدون پاسخ تایید شوند که در اینصورت باید منتظر پاسخ از سوی دیگر کاربران باشید.
  • نظرات فینگلیش تایید نخواهند شد.
  • جهت ارسال نظرات ، حتما آدرس ایمیل خود را به صورت صحیح و بدون www وارد کنید.