تاریخ : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ 10 رمضان 1445 Tuesday, 19 March , 2024

آخرین اخبار

نخستین چاه نفت خاورمیانه و ایران برای بازدید توسط میهمانان نوروزی آماده است کاندیداها دلایل شکست خود را بررسی کنند تشدید نظارت و بازرسی های مشترک بر بازار شهرستان در آستانه عید نوروز گفتگو با پیشکسوت فوتبال خوزستان/ فولاد خوزستان از نظر امکانات سخت افزاری در آسیا تک است /ابراهیم اشکش و مجید باقری نیا این فصل با دست خالی عالی کار کردند نفت مسجدسلیمان ۲ خیبر لرستان ۰ مسابقات قهرمانی کشوری کراسفیت برای حضور در مسابقات جزیره کیش برگزار شد افتتاح دکل مخابراتی روستای میدان طیاره و برخورداری ٨ روستا از اینترنت پرسرعت همراه اول در شهرستان مسجدسلیمان جشنواره خیریه به میزبانی مجموعه بزرگ اقبال نخبگان خوزستان برگزار گردید+تصاویر علی عسگر ظاهری عبده وند به عنوان نماینده حوزه مسجدسلیمان، لالی، اندیکا و هفتکل معرفی شد انتشار لیست نهایی جمعیت گفتمان انقلاب اسلامی در حوزه انتخابیه اهواز بیانیه‌؛ سکوت اصلاح طلبان خوزستان در انتخابات مجلس دوازدهم افتتاح گالری و نمایشگاه دائمی صنایع دستی و گردشگری با حضور ۶۰ صنعتگر در شهرستان مسجدسلیمان تقدیر از بانوی مسجدسلیمانی در همایش ۱۲۰ کارآفرین خودساخته کشور برای تقویت فن بیان روی کدام مهارت‌ها وقت بگذاریم؟ / آموزش سخنوری با معجزه بیان محدود کردن حق انتخاب مردم به “ناجمهوریت نظام” ختم مى‌شود/ انتخابات از معنا تهی شده اسامی نهایی داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه مسجدسلیمان، لالی، هفتکل و اندیکا اطلاعیه روابط عمومی فرمانداری مسجدسلیمان درخصوص گمانه زنی های رد یا تایید کاندیداها در فضای مجازی/هیچ لیست جدیدی به فرمانداری ارسال نشده است/همشهریان محترم اخبار را از منابع موثق دنبال کنند طرح مترو اسپرت در تهران برگزار شد گفتگوی خودمونی با قاضی القضات تکواندو خوزستان جایزه ملی قهرمان تالاب کشور در دستان ایمان کاهکش مدیر انجمن مدافعان محیط زیست خوزستان

10
در گفتگو با علی صوفی، وزیر دولت اصلاحات مطرح شد

سونامی رای در انتخابات ۱۴۰۰ با تایید صلاحیت خاتمی

  • زمان تقریبی مطالعه این خبر : 4 دقیقه
  • کد خبر : 5571
  • 12 آبان 1399 - 4:38
سونامی رای در انتخابات ۱۴۰۰ با تایید صلاحیت خاتمی

علی صوفی وزیر اسبق دولت اصلاحات گفت: چهره هایی هستند در بین اصلاح طلبان که شاخص هستند و پشتوانه عملکردی موفقی هم دارند. اقای خاتمی عملکرد موفق هشت ساله دارد که می تواند سونامی رای ایجاد کند

دیدبان مسجدسلیمان : «کاندیدای اصلی»، «رای»، «مشارکت»، «ائتلاف و وحدت» و …اینها کلیدواژه‌هایی است که به محض گرم شدن تنور انتخابات ورد زبان جریان‌ها و شخصیت‌های سیاسی و حزبی می‌شود؛ بازار گمانه‌زنی‌ها هم آنقدر رونق پیدا می‌کند که در بساط هر جریان سیاسی می‌توان لیست بلندبالایی از کاندیداهای احتمالی را دید.

در این میان «رفتار تشکیلاتی» یکی از همان معماها و بحث‌هایی است که در بزنگاه انتخابات مهم می‌شود و رقبا چشم می‌دوزند تا ببینند دیگری چه خواهد کرد؛ راست و چپ هم ندارد. در صفحه بازی انتخابات ۱۴۰۰ اما بیشترین توجه‌ها متوجه جریان چپ شده است، جریانی که بعد از انتخابات ۹۸ و حوادث ریز و درشت منتهی به آن چندان افق روشنی را در برابر خود نمی‌بینید اما هنوز روزنه‌های امیدی برای خود به تصویر می‌کشد.

حال این سوال مطرح می‌شود که راهکاری که قرار است در «کاسه چه کنم؟» این جریان بنشیند چیست و قرعه گزینه اصلی آنها برای رقابت بر سر کرسی ریاست جمهوری به نام چه کسی خواهد افتاد؟

علی صوفی وزیر اسبق دولت اصلاحات و عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان می‌گوید؛ «تصمیم درباره کاندیدای جریان اصلاحات در انتخابات ۱۴۰۰ باید از طریق ساز و کاری مانند شورای عالی اصلاح طلبان مشخص شود.» او البته به موضوع کاهش مشارکت سیاسی مردم هم اشاره می‌کند و معتقد است با وجود کاهش مشارکت افرادی هستند که می‌توانند سونامی رای به دنبال داشته باشند.

آنچه در ادامه می‌خوانید مشروح گفت و گوی خبرگزاری خبرآنلاین با علی صوفی، وزیر دولت اصلاحات است؛

آقای صوفی! احزاب اصلاح طلبی چون کارگزاران، مردم سالاری و اعتماد ملی بحث معرفی کاندیدای حزبی را برای انتخابات ریاست جمهوری سال آینده مطرح کرده اند. تا چه حد احتمال معرفی کاندیدای حزبی وجود دارد و آیا این موضوع منطبق بر واقعیت سیاسی ایران است؟

اگر اصلاح طلبان بخواهند درباره ورود به انتخابات و معرفی کاندیدا تصمیم بگیرند قطعا این کار را با استفاده از ساز و کار اجماعی انجام خواهند داد، بنابراین کاندیدای حزبی معنا ندارد. احزاب مانند گذشته می توانند در قالب شورای عالی سیاست گذاری جمع شوند و کاندیدا معرفی کنند.

ضربه‌ای که سال ۸۴ خوردیم از تکثر بود

** اما در انتخابات سال ۹۸ به نوعی همین اتفاق افتاد و شورای عالی اصلاح طلبان انتخاب و معرفی کاندیدا را بر عهده احزاب گذاشت؟

اینکه شورای عالی تصمیم بگیرد مانند انتخابات سال ۹۸ عمل کند موضوع فرق میکند، دیگر نباید به پیروزی فکر کرد و تنها یک تجربه است. طبیعی است که نتیجه آن چه خواهد بود.این موضوع نه عقلانی است و نه تجربه های گذشته تکرار آن را تایید می کند.برای مثال سال ۸۴ ضربه ای که خوردیم از تکثر کاندیدا بود. جمع آرای کاندیداهای اصلاحات از احمدی نژاد بیشتر بود و تنها به دلیل این تکثر شکست خوردند. البته شکست اصلاح طلبان اهمیت نداشت، مساله آسیبی بود که به کشور وارد شد. پس ازآن اصلاح طلبان تصمیم گرفتند که سراغ تجربه سال ۸۴ نروند.از سال۹۲ شاهد استراتژی اجماع سازی بودیم که نتیجه آن پیروزی های مکرر بود.از طرف دیگر این اجماع سازی با توجه به مانع شورای نگهبان که کاندیداهایحداکثری اصلاح طلبان را رد صلاحیت می کرد، اصلاح طلبان سعی کردند به سمت کاندیداهای حداقلی روی آورند.

احزابی که می خواهند کاندیدای حزبی معرفی کنند، مسئولیت شکست را هم قبول کنند

**پس از نگاه شما نتیجه این استراتژی مثبت بود و …

هرچند در انتخابات سال ۹۴ با این استراتژی موفقیت ظاهری داشتیم، اما در ادامه دچار ناکارآمدی شدیم. به همین دلیل اصلاح‌طلبان در سال ۹۸ این سیاست را کنار گذاشتند و حضور بی قید و شرط در انتخابات دیگر تکرار نشد. این مساله اعلام شد که اگر چهره های شاخص تایید شوند لیست می دهیم که این اتفاق رخ نداد. دلیلی هم ندارد که اصلاح طلبان با شرایط کنونی تجربه های تکثرگرایی شکست خورده پیشین را تکرار کنند. اگر احزابی تصمیم دارند این تجربه را تکرار کنند باید مسوولیت این شکست را هم قبول کنند.

احتمال رایزنی اصلاح‌طلبان با شورای نگهبان

** بحث رایزنی با نهادهای حاکمیتی برای تایید صلاحیت چهره های شاخص پیگیری شده؟احتمال اینکه شورای نگهبان در این زمینه همکاری کند چقدر است؟

تا جاییکه من اطلاع دارم چنین مساله ای اتفاق نیفتاده است ونهاد شورای عالی اصلاح طلبان هم تصمیمی نگرفته است. بله این مساله بسیار طبیعی است و مذاکره یکی از ابزارهای مهم اصلاح طلبی است. چون ما روش های انقلابی و براندازی را قبول نداریم، مذاکره را به عنوان یک راهکار عملی مثبت ارزیابی می کنند.

شورای نگهبان متغییر قابل کنترلی است؟

** آقای صوفی! در شرایط فعلی اصولگرایان خود را پیروز انتخابات ریاست جمهوری می دانند، شرایط هم تا حد زیادی برای آنها مهیاست، هیچ شانسی برای حضور و پیروزی اصلاح طلبان وجود دارد؟

باید ببینیم متغیرهای انتخابات چگونه خواهد بود و تا چه حد در کنترل ما است. مهم ترین متغیر مردم هستند. دومین متغیر هم ساختار خود اصلاح طلبان است. متغیر حضور و مشارکت مردم در شرایط و اوضاع مختلف متفاوت است. اما در حال حاضر این متغیر برای هیچ جریان سیاسی قابل کنترل نیست. کاهش مشارکت مردم در انتخابات سال ۹۸ بی سابقه بود و نشان داد که مردم دیگر گرایشی به حضور در انتخابات ندارند. بنابراین این مساله دیگر برای ما قابل کنترل نیست. البته متغیر ساختاری اصلاح طلبان که اجماع سازی است تا حدود زیادی قابل کنترل است. اما متغیر مهم دیگر مساله ناظران انتخاباتی و حاکمیتی است. اینکه آیا شورای نگهبان متغیر قابل کنترلی است سوالی است که نمی توان با قاطعیت به آن پاسخ داد.

سونامی رای با تائید صلاحیت خاتمی، شاید هم جهانگیری

** اگر فرض کنیم که کاندیداهای شاخص اصلاح طلبان تایید شوند، کدام چهره می تواند سونامی رای ایجاد کنند و مردم را با صندوق رای آشتی دهند؟

چهره هایی هستند در بین اصلاح طلبان که شاخص هستند و پشتوانه عملکردی موفقی هم دارند. برای مثال اقای خاتمی عملکرد موفق هشت ساله دارد که می تواند همان سونامی رای را ایجاد کند. آقای مهندس موسوی هم می تواند این نقش را برعهده بگیرد. در بین افراد دیگر شاید بتوان گفت آقای جهانگیری هنوز نقطه امیدی است. هرچند این کار برای آقای جهانگیری بسیار سخت است.

لینک کوتاه : https://didbanpress.ir/?p=5571

نظر دهید:

قوانین ارسال نظرات
  • نظراتی که در آنها از الفاظ زشت و رکیک استفاده شده باشد تایید نخواهند شد.
  • نظراتی که به صورت اسپم و تکراری فرستاده شوند تایید نخواهند شد.
  • نظراتی که جنبه تبلیغاتی و معرفی محتوای شخصی باشند و یا ربطی به موضوع پست مربوطه نداشته باشند حذف خواهند شد.
  • برای انتقادات ، درخواست ها و پیشنهادات خود از طریق فرم تماس با ما که مستقیم با پست الکترونیک سایت در ارتباط هست اقدام کنید.
  • نظرات ممکن است بدون پاسخ تایید شوند که در اینصورت باید منتظر پاسخ از سوی دیگر کاربران باشید.
  • نظرات فینگلیش تایید نخواهند شد.
  • جهت ارسال نظرات ، حتما آدرس ایمیل خود را به صورت صحیح و بدون www وارد کنید.