تاریخ : چهارشنبه, ۲۹ فروردین , ۱۴۰۳ 9 شوال 1445 Wednesday, 17 April , 2024

آخرین اخبار

سکان مدیریت شهرداری به فرزند مسجدسلیمان سپرده شد نصب سیستم فرکانسی انتقال اطلاعات فرآیندی چاه گازی از طریق خط لوله جریانی در شرکت نفت و گاز مسجدسلیمان انتصاب ۲ عضو جدید در هیئت رئیسه فدراسیون ورزش‌های همگانی اولین نشست اعضای هیئت رئیسه فدراسیون ورزش‌های همگانی در سال ۱۴۰۳ برگزار شد نشست اعضای انجمن تکواندو کارگری استان خوزستان با حضور مهندس عباس علوانی دبیر هیئت ورزش کارگری استان خوزستان برگزار گردید فرخ نیا سرمربی پیشکسوتان ایذه جوانان‌ فولاد خوزستان در اندیشه قهرمانی امیر سرتیپ دوم سعید امیری مدیرعامل باشگاه رعد پدافند هوایی ارتش منصوب شد دعوت بازیکنان مستعد و پرورش یافته در باشگاه آزادگان مسجدسلیمان به اردوی تیم ملی جوانان+اسامی و عکس شهردار نفتی، فرصتی مناسب برای تبادل دانش و خدمات برای مسجدسلیمان/ آیا علی جعفری پیشنهاد شورای اسلامی شهر را میپذیرد؟ عبداله جلیلی کیا به سمت “سرپرست آموزش و پرورش ناحیه ۴ اهواز” منصوب شد تاثیر ورزش بر اختلالات حرکتی سابقه «رد صلاحیت» یا «ابطال آرای» افراد منتخب پس از انتخابات مجلس پوست اندازی سیاسی در مسجدسلیمان بزرگ، حاصل تفکر مطالبه گری عمومی صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در تمامی حوزه‌های انتخابیه تایید شد/ مرحله دوم ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار می‌شود نخستین چاه نفت خاورمیانه و ایران برای بازدید توسط میهمانان نوروزی آماده است کاندیداها دلایل شکست خود را بررسی کنند تشدید نظارت و بازرسی های مشترک بر بازار شهرستان در آستانه عید نوروز گفتگو با پیشکسوت فوتبال خوزستان/ فولاد خوزستان از نظر امکانات سخت افزاری در آسیا تک است /ابراهیم اشکش و مجید باقری نیا این فصل با دست خالی عالی کار کردند نفت مسجدسلیمان ۲ خیبر لرستان ۰

5
دانستنی های حقوقی به قلم سعید کریمی

درمورد نیابت قضایی در امور مدنی و ڪیفری بیشتربدانیم

  • زمان تقریبی مطالعه این خبر : 2 دقیقه
  • کد خبر : 6860
  • 17 فروردین 1400 - 9:09
درمورد نیابت قضایی در امور مدنی و ڪیفری  بیشتربدانیم

به‎ موجب ماده ۲۹۰ قانون آیین دادرسی مدنی، در مواردی‎ڪه رسیدگی به دلایلی از قبیل تحقیقات از مطلّعان و گواهان، معاینه محلی یا هر اقدام دیگری، باید خارج از محدوده دادگاه رسیدگی‌ ڪننده به دعوی انجام گیرد، این مرجع به دادگاه صلاحیت‌دار محل؛ نیابت می‌دهد تا حسب مورد اقدامات لازم را انجام داده و نتیجه را طی صورت‌‎جلسه‎ای به دادگاه نیابت‎‌دهنده ارسال نماید.

دیدبان مسجدسلیمان:سعید کریمی کارشناس ارشد حقوق خصوصی در مورد انواع نیابت در امور مدنی و کیفری توضیحاتی بشرح ذیل جهت آگاهی عموم شهروندان  ارائه نمودند.

نیابت قضایی در امور مدنی

همانگونه ڪه در زندگی روزمره ممڪن است شخصی، فرد دیگری را نایب خود قرار دهد، دادگا‌ه‎ها نیز ممڪن است اقدام به اعطای نیابت ڪنند.
▪️به‎ موجب ماده ۲۹۰ قانون آیین دادرسی مدنی، در مواردی‎ڪه رسیدگی به دلایلی از قبیل تحقیقات از مطلّعان و گواهان، معاینه محلی یا هر اقدام دیگری، باید خارج از محدوده دادگاه رسیدگی‌ ڪننده به دعوی انجام گیرد، این مرجع به دادگاه صلاحیت‌دار محل؛ نیابت می‌دهد تا حسب مورد اقدامات لازم را انجام داده و نتیجه را طی صورت‌‎جلسه‎ای به دادگاه نیابت‎‌دهنده ارسال نماید.
به‎ عبارت دیگر دادگاه برای رسیدن به برخی حقایق مجبور به جمع‌آوری دلایلی است ڪه در حوزه قضایی دیگر است.
به طور مثال دعوایی به خواسته بطلان بیع نامه ای در دادگاه مسجدسلیمان در حال رسیدگی است و نیاز به تحقیق از مطلعین درباره این مسأله ضرورت دارد.
فرض ڪنیم مطلّعین در شوشتر زندگی می‌ڪنند؛ در این‎صورت دادگاه رسیدگی ڪننده به مرجع قضایی شوشتر نیابت می‌دهد تا تحت نظر یڪی از قضات، آنها را احضار؛ تحقیقات را انجام و نتیجه تحقیقات را به دادگاه نیابت دهنده بفرستد.
البته صدور قرار نیابت قضایی می‌تواند به دلایل مختلفی دیگری نیز صورت پذیرد از جمله اینڪه، در صورت زندانی بودن خوانده در شهر دیگر باید نسخه ثانی دادخواست و ضمائم آن جهت ابلاغ به زندانی؛ به اداره ابلاغ دادگاه و یا زندان آن محل ارسال تا چنانچه خوانده دفاعی در دعوای مطروحه داشته باشد مدافعات خود را ڪتباً از طریق پست یا هر طریق مطمئن ارسال ڪند.
بالاخره اینڪه جهت ڪسب مدافعات وڪیل طرفین دعوی نیازی به تصریح در برگ نیابت قضایی ندارد و لهذا قاضی مجری نیابت ملزم به استماع اظهارات وڪیل مدافع می‎باشد.

🔹 نیابت قضایی در مسائل ڪیفری
در امور ڪیفری نیز نیابت قضایی در ماده ۱۱۹ قانون آیین دادرسی ڪیفری پیش‎بینی شده و اینگونه بیان داشته‎:
هرگاه تحقیق از متهم، استماع شهادت شهود و مطلع، معاینه محل، بازرسی از منازل و اماڪن و اشیاء، جمع‏ آوری آلات جرم و به طور ڪلی هر اقدام دیگری خارج از حوزه قضائی محل مأموریت بازپرس لازم شود، وی با صدور قرار نیابت قضائی مطابق مقررات قانونی و ارسال اصل یا تصویر اوراق مورد نیاز پرونده و تصریح موارد، انجام آنها را از بازپرس محل، تقاضا می‎نماید.
بدون تردید مرجعی ڪه نیابت به او اعطاء شده در حدود مفاد آن، موضوع را پیگیری و اوراق تنظیمی را پس از امضاء به همراه سایر مدارک به دست آمده نزد مرجع نیابت‎ دهنده اعاده می‎ ڪند.
به ‎عنوان مثال تحقیق از گواهان، تحقیق از متهم پرونده و انتساب یا عدم انتساب عمل مجرمانه به وی ڪه منتهی به صدور قرار تأمین یا صادر نشدن آن می‌شود.
▪️براساس تبصره ماده مذڪور در مواردی ڪه اقرار متهم و یا شهادت شاهد و یا شهادت بر شهادت شاهد، مستند رأی دادگاه باشد، استماع آن توسط قاضی صادرڪننده رأی الزامی است.
بنابراین در مواردی ڪه دادگاه می خواهد مستقیماً بر مبنای اقرار متهم یا شهادت شهود رأی صادر نماید، قاضی باید خودش اقرار و شهادت را بشنود و در این موارد، نیابت قضایی ممڪن نیست.
در صورتی ‎ڪه اعزام متهم به محل دادگاه معطی نیابت مستلزم زمانی بیش از ۲۴ ساعت باشد مرجع مجری نیابت بایستی پس از صادر نمودن قرار تأمین نسبت به اعزام متهم اقدام نماید.

لینک کوتاه : https://didbanpress.ir/?p=6860

نظر دهید:

قوانین ارسال نظرات
  • نظراتی که در آنها از الفاظ زشت و رکیک استفاده شده باشد تایید نخواهند شد.
  • نظراتی که به صورت اسپم و تکراری فرستاده شوند تایید نخواهند شد.
  • نظراتی که جنبه تبلیغاتی و معرفی محتوای شخصی باشند و یا ربطی به موضوع پست مربوطه نداشته باشند حذف خواهند شد.
  • برای انتقادات ، درخواست ها و پیشنهادات خود از طریق فرم تماس با ما که مستقیم با پست الکترونیک سایت در ارتباط هست اقدام کنید.
  • نظرات ممکن است بدون پاسخ تایید شوند که در اینصورت باید منتظر پاسخ از سوی دیگر کاربران باشید.
  • نظرات فینگلیش تایید نخواهند شد.
  • جهت ارسال نظرات ، حتما آدرس ایمیل خود را به صورت صحیح و بدون www وارد کنید.