تاریخ : چهارشنبه, ۲۹ فروردین , ۱۴۰۳ 9 شوال 1445 Wednesday, 17 April , 2024

آخرین اخبار

سکان مدیریت شهرداری به فرزند مسجدسلیمان سپرده شد نصب سیستم فرکانسی انتقال اطلاعات فرآیندی چاه گازی از طریق خط لوله جریانی در شرکت نفت و گاز مسجدسلیمان انتصاب ۲ عضو جدید در هیئت رئیسه فدراسیون ورزش‌های همگانی اولین نشست اعضای هیئت رئیسه فدراسیون ورزش‌های همگانی در سال ۱۴۰۳ برگزار شد نشست اعضای انجمن تکواندو کارگری استان خوزستان با حضور مهندس عباس علوانی دبیر هیئت ورزش کارگری استان خوزستان برگزار گردید فرخ نیا سرمربی پیشکسوتان ایذه جوانان‌ فولاد خوزستان در اندیشه قهرمانی امیر سرتیپ دوم سعید امیری مدیرعامل باشگاه رعد پدافند هوایی ارتش منصوب شد دعوت بازیکنان مستعد و پرورش یافته در باشگاه آزادگان مسجدسلیمان به اردوی تیم ملی جوانان+اسامی و عکس شهردار نفتی، فرصتی مناسب برای تبادل دانش و خدمات برای مسجدسلیمان/ آیا علی جعفری پیشنهاد شورای اسلامی شهر را میپذیرد؟ عبداله جلیلی کیا به سمت “سرپرست آموزش و پرورش ناحیه ۴ اهواز” منصوب شد تاثیر ورزش بر اختلالات حرکتی سابقه «رد صلاحیت» یا «ابطال آرای» افراد منتخب پس از انتخابات مجلس پوست اندازی سیاسی در مسجدسلیمان بزرگ، حاصل تفکر مطالبه گری عمومی صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در تمامی حوزه‌های انتخابیه تایید شد/ مرحله دوم ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار می‌شود نخستین چاه نفت خاورمیانه و ایران برای بازدید توسط میهمانان نوروزی آماده است کاندیداها دلایل شکست خود را بررسی کنند تشدید نظارت و بازرسی های مشترک بر بازار شهرستان در آستانه عید نوروز گفتگو با پیشکسوت فوتبال خوزستان/ فولاد خوزستان از نظر امکانات سخت افزاری در آسیا تک است /ابراهیم اشکش و مجید باقری نیا این فصل با دست خالی عالی کار کردند نفت مسجدسلیمان ۲ خیبر لرستان ۰

17
بقلم یونس رفیعی منجزی کارشناس ارشد جامعه شناسی

دختر پارسی، گرامیداشت سومین سالروز مریم میرزاخانی

  • زمان تقریبی مطالعه این خبر : 3 دقیقه
  • کد خبر : 3578
  • 23 تیر 1399 - 17:59
دختر پارسی، گرامیداشت سومین سالروز مریم میرزاخانی

دیدبان مسجدسلیمان : مریم میرزاخانی ریاضی‌دان ایرانی و استاد دانشگاه استنفورد بود. میرزاخانی در سال ۲۰۱۴ به خاطر کار بر «دینامیک و هندسه سطوح ریمانی و فضاهای پیمانه‌ای آنها» برندهٔ مدال فیلدز شد، که بالاترین جایزه در ریاضیات است. وی تنها زن و اولین ایرانی برندهٔ مدال فیلدز است. افتخارات و پاسداشتهایی از مقام های […]

دیدبان مسجدسلیمان : مریم میرزاخانی ریاضی‌دان ایرانی و استاد دانشگاه استنفورد بود. میرزاخانی در سال ۲۰۱۴ به خاطر کار بر «دینامیک و هندسه سطوح ریمانی و فضاهای پیمانه‌ای آنها» برندهٔ مدال فیلدز شد، که بالاترین جایزه در ریاضیات است. وی تنها زن و اولین ایرانی برندهٔ مدال فیلدز است.

افتخارات و پاسداشتهایی از مقام های مریم میرزاخانی
کتابخانهٔ دانشکدهٔ ریاضیات دانشگاه شریف
به افتخار پروفسور میرزاخانی دانشمند ایرانی کتابخانهٔ اصلی دانشکدهٔ ریاضیات شریف به نام ایشان نامگذاری شده‌است.
ساختمان آمفی‌تئاتر و کتابخانه دبیرستان فرزانگان ۱ تهران
به افتخار مریم میرزاخانی، دانش‌آموخته این مرکز، در تیر ماه سال ۱۳۹۶ نام یکی از ساختمان‌های این دبیرستان موسوم به ساختمان آمفی‌تئاتر و کتابخانه، به ساختمان پروفسور مریم میرزاخانی تغییر یافت.
خانهٔ ریاضیات اصفهان
خانه ریاضیات اصفهان، به افتخار این دانشمند زن بلند پایهٔ ایرانی، در بیستم مرداد ۱۳۹۵ هیئت امنای خانهٔ ریاضیات تصویب کرد تالار همایش‌ها و کنگره‌هایش در شهر علم اصفهان بنام وی، نامگذاری شود.
در ۲ فوریه ۲۰۱۸ استلاجیک، شرکتی فعال در زمینهٔ تصویربرداری و تحلیل دیدبانی زمین، میکرو ماهواره‌ای از سری گنوست (به اسپانیایی: ÑuSat) را به فضا پرتاب کرد که به افتخار مریم میرزاخانی نام‌گذاری شده‌است.
سیارک ۳۲۱۳۵۷ میرزاخانی به یاد او نامگذاری شد. نامگذاری افتخاری رسمی توسط مرکز بررسی ریز سیاره‌ها منتشر شد.
روز تولد مریم میرزاخانی، روز جهانی زن در ریاضیات نامگذاری شد
روز تولد مریم میرزاخانی بیست و دوم اردیبهشت (دوازدهم مه) از سوی اتحادیه بین‌المللی انجمن‌های ریاضی جهان با پیشنهاد کمیته بانوان انجمن ریاضی ایران به عنوان روز جهانی زن در ریاضیات نامگذاری شد.
جایزه مریم میرزاخانی مرزهای نو
در چهارم نوامبر ۲۰۱۹ بنیاد جایزه بریکترو اعلام کرد که جایزه جدیدی به نام جایزه مریم میرزاخانی مرزهای نو را ایجاد کردند که به زنان پیشتاز در علم ریاضی تقدیم خواهد شد. این جایزه به مبلغ ۵۰٬۰۰۰ دلار هرساله به زنان ریاضیدان تازه‌کار که دکترای خود را در دو سال قبل از تقدیم جایزه گرفته‌اند پرداخت می‌شود. جایزه ممکن است به دو نفر تعلق گیرد.
نام مریم میرزاخانی بر یکی از خیابان‌های برلین
در ۸ مارس و به مناسبت روز زن نام مریم میرزاخانی دانشمند ایرانی به پیشنهاد دانشجویان «دانشگاه فنی برلین» بر یکی از خیابان‌های این شهر گذاشته شد.

روز جهانی زنان در ریاضیات

۱۲ می مصادف با ۲۲ اردیبهشت روز تولد مریم میرزاخانی روز جهانی زنان در ریاضیات نام گذاری شده است.

افتخارات مریم میرزاخانی
مدال طلا. المپیاد جهانی ریاضی (هنگ‌کنگ ۱۹۹۴)
مدال طلا (با نمرهٔ کامل). المپیاد جهانی ریاضی (کانادا ۱۹۹۵)
همکار پژوهشگاه دانش‌های بنیادی، تهران، ایران از ۱۹۹۵ تا ۱۹۹۹
جایزهٔ افتخاری دانشگاه هاروارد در سال ۲۰۰۳
جایزهٔ برترین فارغ‌التحصیلان دانشگاه هاروارد در سال ۲۰۰۳
جایزهٔ پژوهشگر برتر بنیاد ریاضیات کلی در سال ۲۰۰۴
جایزهٔ ای‌ام‌اس بلومنتال در سال ۲۰۰۹
دعوت به کنگره بین‌المللی ریاضیات در سال ۲۰۱۰ برای سخنرانی در مورد «توپولوژی و سیستم‌های پویا و معادله دیفرانسیل معمولی»
جایزه ستر از طرف انجمن ریاضی آمریکا در سال ۲۰۱۳
انتخاب به عنوان یکی از ده فرد مهم سال ۲۰۱۴ از سوی مجله نیچر
جایزه بنیاد ریاضیات کلی در سال ۲۰۱۴
سخنران مدعو کنگرهٔ بین‌المللی ریاضی (۲۰۱۴)
مدال فیلدز سال ۲۰۱۴ سئول
عضویت در فرهنگستان علوم فرانسه در سال ۲۰۱۵
عضویت در مجمع فیلسوفان آمریکا در سال ۲۰۱۵
عضویت در آکادمی ملی علوم آمریکا در سال ۲۰۱۶
عضویت در فرهنگستان هنر و علوم در سال ۲۰۱۷
نابغه ای که سرمایه اجتماعی برای جهان شد
توسعه در چهار اصل استوار است، می‌توان این اصول را؛(سرمایه های نمادین-اقتصادی-اجتماعی و انسانی)تلقّی کرد که نگهداشتِ سقفِ این پدیده (یعنی توسعه)، نیازمند وجود هر چهار اصل آن است.یعنی توسعه ای شکل نخواهد گرفت تا هر چهار اصل آن در جامعه شکوفا و به ثمر بنشیند.
سرمایه‌ اجتماعی مجموعه‌ای از امتیازاتِ در جامعه است که ابعاد و سطوح فراوانی دارد و متناسب با خرده فرهنگ یا فرهنگ کلان هر جامعه‌ای، موجب همگرایی و انسجام اجتماعی در جامعه می شود .
مریم میرزاخانی نمونه بارز از این توان انسانی سرمایه اجتماعی بوده است. «سرمایه انسانی» مجموعه‌ دانش، مهارت‌ها، استعدادها و تحصیلاتی است که ما در طول سال‌ها کسب کرده‌ایم و می‌تواند در جامعه سبب چه تحولاتی شود چه پیشرفت هابی از این سرمایه های اجتماعی می توانستیم داشته باشیم.میرزاخانی کسی است که تحصیلاتش را با نشان دادن توانایی هایش در المپیاد ها نشان داد کسی که وجودش در ایران می توانست سبب الهام دختران دیگر شود و در رقابتی با جامعه مردسالار تابوهای جامعه مردسری و مردسالارانه را بشکند و سبب پویایی جامعه زنان شود
جامعه ای که نیاز به نیروهایی داشت که تولید علم کنند و از این رو همسو با دیگر اصول سرمایه اجتماعی سبب توسعه همه جانبه ی جامعه شود
اما مشکلات در جامعه سبب مهاجرت شد یا میل به آموزش و فراگیری علوم سبب مهاجرت شد سبب شد از اندیشه مریم میرزاخانی تنها نام یک سالن یا آموزشگاه از او در ایران باقی بماند و در دنیای خارج از ایران نام او آوازه ای دیگر دارد.
جامعه ایران نیاز دارد نگرش خود را نسبت به زنان تغییر دهد تا میرزاخانی های دیگری با علاقه و عشق به سرزمین پدری بتوانند کسب افتخار کنند.
مریم میرزاخانی می توانست الگو باشد الگوپذیری به فرآیندی اطلاق می‌شود که در آن رفتار یک فرد یا گروه به ‌مثابه محرکی برای افکار، نگرش‌‌ها یا رفتارهای شخص یا اشخاصی دیگر به کار گرفته شود.جامعه ای که الگوی آن کسی باشد که برای شناخت مجهولات تلاش میکرد

نامش تا ابد به نیکی ماندگار

لینک کوتاه : https://didbanpress.ir/?p=3578

نظر دهید:

قوانین ارسال نظرات
  • نظراتی که در آنها از الفاظ زشت و رکیک استفاده شده باشد تایید نخواهند شد.
  • نظراتی که به صورت اسپم و تکراری فرستاده شوند تایید نخواهند شد.
  • نظراتی که جنبه تبلیغاتی و معرفی محتوای شخصی باشند و یا ربطی به موضوع پست مربوطه نداشته باشند حذف خواهند شد.
  • برای انتقادات ، درخواست ها و پیشنهادات خود از طریق فرم تماس با ما که مستقیم با پست الکترونیک سایت در ارتباط هست اقدام کنید.
  • نظرات ممکن است بدون پاسخ تایید شوند که در اینصورت باید منتظر پاسخ از سوی دیگر کاربران باشید.
  • نظرات فینگلیش تایید نخواهند شد.
  • جهت ارسال نظرات ، حتما آدرس ایمیل خود را به صورت صحیح و بدون www وارد کنید.