دیدبان مسجدسلیمان : در مسجدسلیمان پروژه های نیم تمام یا بسیار وعده دار شده برای افتتاح، حتی در مواردی چندین بار کلنگ زنی شده ، بسیار است. از آن جمله :
فرودگاه،جاده میان بر و جاده کمربندی،بیمارستان نفت،جابجایی مناطق آلوده،پل منطقه شهید داریوش محمدی،موزه نفت،بلوار دوم شهری،بهسازی بیمارستان ۲۲بهمن کلگه،اصلاح فاضلاب و شبکه دفع روان آب ها و پروژه های ریز و درشت دیگر در شهرستان که با سرو صدا و موج تبلیغاتی بسیار بارها در بزنگاه های خاص مورد بهرهبرداری قرار گرفته اند.
نکته دردآور، تقلیل اهمیت پروژه ها از فرودگاه و بیمارستان نفت به آسفالت و سنگ فرش خیابان ها میباشد و مانند پروژه اصلاح شبکه آبرسانی منطقه هشت بنگله که بیش از چهار ماه از انجام آن می گذرد، اما آسفالت معابر به سرانجام نرسیده است یا سنگفرش و بهبود نور پیاده روی منطقه دره اشکفت که از پاییز سال ۹۹ رها شده است.
اخیرا در فضای مجازی تصاویری از حفر کانال در مقابل اداره راهداری پُر بیننده شده است که تردد را برای ساکنین منطقه و مراجعین به این اداره سخت کرده است.
نکته مهم در بررسی این معضلات و به سامان نرسیدن این مشکلات شهری از قبیل ناهاهنگی ها و عدم مدیریت و ناتوانی در جذب اعتبارات عمرانی برای اتمام پروژه های وعده داده شده؛ بی تفاوتی شهروندان و عدم مطالبه گری است.
متاسفانه شهروندان مسجدسلیمانی با مشکلات به راحتی خوگیری دارند و پس از حساسیت و اعتراض و گلایه و به ندرت نقد صحیح با قید فوریت با مشکل کنار آمده یا آن را دور می زنند و البته که در تداوم مشکل و عدم حل آن خود مشارکت می کنند.
این خوگرفتگی ناشی از عدم آشنایی با حقوق و انتظارات شهروندی آنها است که عدم آگاهی و شناختی که راه و شیوه صحیح احقاق حق را از آنها می گیرد و متاسفانه با پیدایش قارچی گروه ها و پیج های مجازی فرصت مطالبه گری از مردم سلب شده است و محلی برای تخلیه هیجانی و فشار اجتماعی تبدیل شده اند.
به عنوان مثال برای شکستگی لوله آب یا عدم انجام به موقع پروسه یک کار اداری، فرد بجای ارتباط صحیح با مراکز بررسی و پاسخگویی، پیامی در یک گروه واتس آپی یا کامنتی در پیج اینستاگرامی می گذارد و منتظر اصل پاسخگویی مدیران و کارمندان می ماند. اما آیا حقیقتا همه ی مدیران و کارمندان ستادی و عملیاتی برخط در گروه ها وظیفه رصد مشکلات را دارند؟ آیا موظفند بدون در نظر گرفتن معذورات اداری پاسخگوی شهروندان در محیط واتس اپ باشند؟
از این رو یکی از دلایل ماندگاری مشکلات علاوه بر بحران های مدیریتی نخواستن مردم و عدم مطالبه گری از سوی مردم است.که انتظار می رود احزاب و تشکل های مردم نهاد به این مسئله اجتماعی ورود کنند و با آموزش صحیح و در چارچوب قانون شهروندانی مسئول و موظف را پرورش دهند.
محسن پیرعباسی
کنشگر اجتماعی