تاریخ : چهارشنبه, ۲۹ فروردین , ۱۴۰۳ 9 شوال 1445 Wednesday, 17 April , 2024

آخرین اخبار

سکان مدیریت شهرداری به فرزند مسجدسلیمان سپرده شد نصب سیستم فرکانسی انتقال اطلاعات فرآیندی چاه گازی از طریق خط لوله جریانی در شرکت نفت و گاز مسجدسلیمان انتصاب ۲ عضو جدید در هیئت رئیسه فدراسیون ورزش‌های همگانی اولین نشست اعضای هیئت رئیسه فدراسیون ورزش‌های همگانی در سال ۱۴۰۳ برگزار شد نشست اعضای انجمن تکواندو کارگری استان خوزستان با حضور مهندس عباس علوانی دبیر هیئت ورزش کارگری استان خوزستان برگزار گردید فرخ نیا سرمربی پیشکسوتان ایذه جوانان‌ فولاد خوزستان در اندیشه قهرمانی امیر سرتیپ دوم سعید امیری مدیرعامل باشگاه رعد پدافند هوایی ارتش منصوب شد دعوت بازیکنان مستعد و پرورش یافته در باشگاه آزادگان مسجدسلیمان به اردوی تیم ملی جوانان+اسامی و عکس شهردار نفتی، فرصتی مناسب برای تبادل دانش و خدمات برای مسجدسلیمان/ آیا علی جعفری پیشنهاد شورای اسلامی شهر را میپذیرد؟ عبداله جلیلی کیا به سمت “سرپرست آموزش و پرورش ناحیه ۴ اهواز” منصوب شد تاثیر ورزش بر اختلالات حرکتی سابقه «رد صلاحیت» یا «ابطال آرای» افراد منتخب پس از انتخابات مجلس پوست اندازی سیاسی در مسجدسلیمان بزرگ، حاصل تفکر مطالبه گری عمومی صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در تمامی حوزه‌های انتخابیه تایید شد/ مرحله دوم ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار می‌شود نخستین چاه نفت خاورمیانه و ایران برای بازدید توسط میهمانان نوروزی آماده است کاندیداها دلایل شکست خود را بررسی کنند تشدید نظارت و بازرسی های مشترک بر بازار شهرستان در آستانه عید نوروز گفتگو با پیشکسوت فوتبال خوزستان/ فولاد خوزستان از نظر امکانات سخت افزاری در آسیا تک است /ابراهیم اشکش و مجید باقری نیا این فصل با دست خالی عالی کار کردند نفت مسجدسلیمان ۲ خیبر لرستان ۰

2
دانستنی های حقوقی به قلم سعید کریمی

قوانین و مواردی ڪه باید در مورد مشاعات آپارتمان ها رعایت شود

  • زمان تقریبی مطالعه این خبر : 4 دقیقه
  • کد خبر : 6950
  • 28 فروردین 1400 - 10:41
قوانین و مواردی ڪه باید در مورد مشاعات آپارتمان ها رعایت شود

در عصر آپارتمان‌نشینی یڪی از مواردی ڪه همیشه مورد بحث بین ساڪنین آپارتمانهاست، مشاعات و حد و حدود آن است.
ممڪن است هریک از ما نیز ناخواسته و یا به علت عدم آشنایی با مقررات مشاعات، ڪارهایی در ساختمان انجام دهیم ڪه باعث درگیری شود؛ لذا بهتر است جهت ممانعت از وقوع هرگونه دعوی؛ با قوانین مربوط به مشاعات آپارتمانها آشنایی پیدا ڪرده و آنها را رعایت نمائیم.

دیدبان مسجدسلیمان: در عصر آپارتمان‌نشینی یڪی از مواردی ڪه همیشه مورد بحث بین ساڪنین آپارتمانهاست، مشاعات و حد و حدود آن است.
ممڪن است هریک از ما نیز ناخواسته و یا به علت عدم آشنایی با مقررات مشاعات، ڪارهایی در ساختمان انجام دهیم ڪه باعث درگیری شود؛ لذا بهتر است جهت ممانعت از وقوع هرگونه دعوی؛ با قوانین مربوط به مشاعات آپارتمانها آشنایی پیدا ڪرده و آنها را رعایت نمائیم.

▪️مطابق ماده ۲ قانون تملک آپارتمانها:
هر قسمت از آپارتمان ڪه در سند، برای آن؛ مالڪی عنوان نشده و همه ساڪنین به طور مشترک از آن استفاده می‌ڪنند، مشاعات ساختمان گفته می شود ڪه شامل قسمت‌های زیر می باشد:
زمین ساختمان، پشت بام، درب ورودی، راهرو، آسانسور، ورودی پارکینگ، پارکینگ اضافی، پله‌ها، شوفاژخانه، تاسیسات و انشعابات مشترک، حیاط، لابی و باغچه…
▪️قسمتهایی از آپارتمان ڪه مالکیت رسمی آنها به طور مجزا برای هر واحد در سند قید شده، جزو قسمت اختصاصی آپارتمان محسوب می‌گردد.
استفاده از قسمت‌های اختصاصی ساختمان شامل: اتاق خوابها، هال و پذیرایی، آشپزخانه، بالڪن، سرویس‌ بهداشتی، انباری و پارکینگ درصورتی ڪه در سند قید شده باشد، در انحصار مالک یا مستأجر همان واحد است.
باید بدانید ڪه مشاعات ساختمان غیرقابل انتقال و هر مالک به نسبت مالڪیت خود یا مساحت آپارتمانش، در آن به صورت مشترک و مشاعی سهیم است.

قوانین مربوط به مشاعات در آپارتمان‌ها ڪه همه سڪنه باید رعایت ڪنند:
هیچ یک از ساڪنین اجازه تصرف مشاعات ساختمان را ندارد و نمی‌تواند آنها را به دیگری واگذار نماید، مگر اینڪه با سایر ساڪنین توافق ڪرده باشد و قانون نیز به او اجازه این ڪار را بدهند.
ساڪنین ساختمان باید در حد معمول از مشاعات استفاده ڪنند، به گونه ای ڪه استفاده آنها مانعی برای استفاده سایرین نباشد.
به عنوان مثال: قرار دادن ڪفش یا لوازم اضافه در راه پله و حیاط ساختمان؛ استفاده اختصاصی تلقی ‎شده و سایر واحد‌ها حق اعتراض به آنرا دارند.
هرگونه تغییر در نقشه ساختمان بدون رضایت ساڪنین و ڪسب مجوز‌های لازم؛ ممنوع است.
ساڪنین نباید خودرو‌های خود را در محلی غیر از محل تعیین شده پارک نمایند یا جلو رفت و آمد ساڪنین ساختمان را بگیرند.
گذاشتن زباله در راهرو ڪه موجب پخش بوی بد در ساختمان ‎شود؛ ممنوع است.
استفاده اختصاصی از برق و آب مشاع ساختمان ممنوع است.
هرگونه تغییر شڪل و رنگ در آپارتمان ڪه موجب بر هم زدن و ناهماهنگی در نمای ساختمان شود؛ ممنوع است.
استفاده از مشاعات نباید مورد اذیت و آزار ساڪنین دیگر واحد‌ها شود؛ مثلا نگهداری حیوانات در حیاط خلاف قانون است.
اسباب‌ڪشی یا حمل مصالح ساختمانی با آسانسور ممنوع و درصورت مشاهده این عمل، با فرد خطاڪار برخورد می‌شود و اگر آسانسور در حین انجام چنین اقداماتی خراب شود، ڪلیه هزینه های تعمیرات باید توسط شخصی ڪه از قوانین تخطی نموده، پرداخت گردد.
درصورت انجام ڪارهای بنایی یا تعمیرات در یڪی از واحدها، باید با هماهنگی ساڪنین و سرایدار درباره نظافت ساختمان تصمیم گرفته شود.
برای اینڪه ساڪن یا ساڪنان مجتمع آپارتمانی بتوانند در قسمت‌های مشترک هر نوع دخل و تصرفی داشته باشند، باید رضایت صد درصدی همه صاحبان آن مجتمع را جلب ڪنند؛ زیرا مطابق قانون هیچ شریڪی بدون اجازه شریک دیگر حق دخل و تصرف مادی در مال مشاع را ندارد.
در مهمانی‌های شب‌های غیر تعطیل؛ بعد از ساعت ۲۲ و در شب‌های تعطیل؛ بعد از ساعت ۲۴ رعایت سڪوت ڪامل ساختمان چه از نظر صدای مهمانان و چه از لحاظ صدای موسیقی الزامی است.

🔹 قانون مربوط به مشاعات پارکینگ:
تقسیم پارکینگ به دو صورت اختصاصی و مشاع انجام می‌شود:
▪️ تعلق اختصاصی: مانند انباری، با تعیین موقعیت و مساحت و محل دقیق آن در صورت مجلس تفڪیڪی و سند رسمی قید می‌شود و در حقیقت ملک اختصاصی صاحب آپارتمان به حساب می‌آید.
▪️تعلق پارکینگ به هر واحد به طور مشاع؛ بدین‌معنا ڪه این پارکینگ‌ها در صورت‌جلسه تفڪیڪی واحدهایی ڪه می‌توانند به صورت مشاع از قوانین پارکینگ ساختمان استفاده ڪنند، نام برده می‌شوند.
در این صورت فقط آپارتمان‌هایی ڪه حق استفاده از پارکینگ مشاع برای آنها شناخته شده، می‌توانند از پارکینگ ساختمان به طور مشاع استفاده نمایند.
هریک از واحدهای ساختمان فقط دارای یک پارکینگ بوده و مالک فقط مجاز به پارک یک خودرو است.
پارک خودرو در غیر از پارکینگ اختصاصی هر واحد و همچنین پارک خودرو در محل‌های مشاع درون پارکینگ ڪه برای تردد راحت‌تر و دور گرفتن خودروها در نظر گرفته شده، ممنوع است.
استفاده از پارکینگ برای برگزاری مجالس اختصاصی ساڪنان؛ فقط با اجازه مدیر و ڪسب رضایت تمامی ساڪنان امڪان‌پذیر خواهد بود.
هیچ واحدی حق اجاره یا فروش پارکینگ را به دیگران ندارد؛ مگر اینڪه از قبل با همسایگان خود توافق نماید.
پارک بدون اجازه در پارکینگ همسایه، به نوعی خلاف قانون است و اگر مالک اقامه دعوی نماید، باید اجرت المثل (اجاره مدت تصرف) ڪه با نظر ڪارشناس دادگستری تعیین می‌شود، به مالک پرداخته شود.
همچنین اگر شخصی در پارکینگ همسایه بدون اجازه او، ماشین خود را پارک ڪند و با درخواست مالک، حاضر به ترک آن نشود، مرتڪب جرم شده و مجازات آن می‌تواند از جزای نقدی تا حبس و رفع تصرف و مطالبه خسارات وارده به مالک باشد.

🔹 هزینه تعمیرات مشاعات در آپارتمان:
هزینه‌های مشترک ساختمان، شامل هزینه‌هایی برای استفاده، حفظ و نگهداری عادی ساختمان، تاسیسات، تجهیزات، هزینه‌های اداری و… می‌شوند.
تامین مخارج مشاعات ساختمان بر عهده ڪلیه ساڪنین ساختمان است.
تمام ساڪنین موظفند سهم خود را جهت تعمیر و نگهداری مشاعات به مدیر ساختمان پرداخت ڪنند.
▪️براساس ماده ۴ قانون تملک آپارتمان‌ها: پرداخت هزینه‌های مشترک اعم از اینڪه ملک مورد استفاده قرار گیرد یا نگیرد، الزامی است.
حتی اگر یکی از ساڪنین از برخی از قسمت‌های مشترک استفاده نمی‌ڪنند، باز هم باید هزینه‌های مربوط به آن قسمت را بپردازند.
مثلا اعتراض طبقه همکف درباره اینکه با توجه به عدم استفاده از آسانسور، هزینه تعمیر آن از او هم مطالبه می‌شود، قابل پذیرش نیست؛ زیرا آسانسور نیز جزو قسمت‌های مشترک ساختمان است و هزینه‌های آن متوجه همه ساڪنین می باشد، حتی اگر هرگز از آن استفاده نڪنند.

لینک کوتاه : https://didbanpress.ir/?p=6950

نظر دهید:

قوانین ارسال نظرات
  • نظراتی که در آنها از الفاظ زشت و رکیک استفاده شده باشد تایید نخواهند شد.
  • نظراتی که به صورت اسپم و تکراری فرستاده شوند تایید نخواهند شد.
  • نظراتی که جنبه تبلیغاتی و معرفی محتوای شخصی باشند و یا ربطی به موضوع پست مربوطه نداشته باشند حذف خواهند شد.
  • برای انتقادات ، درخواست ها و پیشنهادات خود از طریق فرم تماس با ما که مستقیم با پست الکترونیک سایت در ارتباط هست اقدام کنید.
  • نظرات ممکن است بدون پاسخ تایید شوند که در اینصورت باید منتظر پاسخ از سوی دیگر کاربران باشید.
  • نظرات فینگلیش تایید نخواهند شد.
  • جهت ارسال نظرات ، حتما آدرس ایمیل خود را به صورت صحیح و بدون www وارد کنید.