تاریخ : سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳ 8 شوال 1445 Tuesday, 16 April , 2024

آخرین اخبار

نشست اعضای انجمن تکواندو کارگری استان خوزستان با حضور مهندس عباس علوانی دبیر هیئت ورزش کارگری استان خوزستان برگزار گردید فرخ نیا سرمربی پیشکسوتان ایذه جوانان‌ فولاد خوزستان در اندیشه قهرمانی امیر سرتیپ دوم سعید امیری مدیرعامل باشگاه رعد پدافند هوایی ارتش منصوب شد دعوت بازیکنان مستعد و پرورش یافته در باشگاه آزادگان مسجدسلیمان به اردوی تیم ملی جوانان+اسامی و عکس شهردار نفتی، فرصتی مناسب برای تبادل دانش و خدمات برای مسجدسلیمان/ آیا علی جعفری پیشنهاد شورای اسلامی شهر را میپذیرد؟ عبداله جلیلی کیا به سمت “سرپرست آموزش و پرورش ناحیه ۴ اهواز” منصوب شد تاثیر ورزش بر اختلالات حرکتی سابقه «رد صلاحیت» یا «ابطال آرای» افراد منتخب پس از انتخابات مجلس پوست اندازی سیاسی در مسجدسلیمان بزرگ، حاصل تفکر مطالبه گری عمومی صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در تمامی حوزه‌های انتخابیه تایید شد/ مرحله دوم ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار می‌شود نخستین چاه نفت خاورمیانه و ایران برای بازدید توسط میهمانان نوروزی آماده است کاندیداها دلایل شکست خود را بررسی کنند تشدید نظارت و بازرسی های مشترک بر بازار شهرستان در آستانه عید نوروز گفتگو با پیشکسوت فوتبال خوزستان/ فولاد خوزستان از نظر امکانات سخت افزاری در آسیا تک است /ابراهیم اشکش و مجید باقری نیا این فصل با دست خالی عالی کار کردند نفت مسجدسلیمان ۲ خیبر لرستان ۰ مسابقات قهرمانی کشوری کراسفیت برای حضور در مسابقات جزیره کیش برگزار شد افتتاح دکل مخابراتی روستای میدان طیاره و برخورداری ٨ روستا از اینترنت پرسرعت همراه اول در شهرستان مسجدسلیمان جشنواره خیریه به میزبانی مجموعه بزرگ اقبال نخبگان خوزستان برگزار گردید+تصاویر علی عسگر ظاهری عبده وند به عنوان نماینده حوزه مسجدسلیمان، لالی، اندیکا و هفتکل معرفی شد

9
دلنوشته ای دروصف کوه دلا

دلا بسوز که از سوختنت دلی نسوخت حکایت بهاری که در آتش سوخت

  • زمان تقریبی مطالعه این خبر : 2 دقیقه
  • کد خبر : 4409
  • 29 مرداد 1399 - 15:06
دلا بسوز که از سوختنت دلی نسوخت حکایت بهاری که در آتش سوخت

شیمبار منطقهٔ گردشگری از توابع بخش چلو است و در فاصله ۱۰۰ کیلومتری مسجدسلیمان و ۲۲۵ کیلومتری اهواز است.

دیدبان مسجدسلیمان:دشت شیمبار از شرق به کوه دِمه و از جنوب غرب به چال مًنار و از جنوب به کوه قلندر و کوه دِلا و از شمال شرق به منطقهٔ للروکُتُک و کوه‌های بلند و پر برف کینو و لیله متصل است. پیکرشناسان زمین دلیل ایجاد دشت شیمبار را زمین لغزشی که در اواخر عصر یخبندان نزدیک به ۱۰۰۰۰ سال پیش رخ داد میدانند. این زمین لغزش در بخش جنوبی دشت و روبروی پل نگین می باشد. از شواهد ریخت شناسی و ژئومورفولوژی دشت شیمبار چنین بر میآید که پس از این زمین لغزش، دریاچه بسیار بزرگی تا ژرفای ۱۰۰ متر و چندین کیلومتر پهنا تشکیل گردید ولی سرانجام از طریق یک مسیر زیر زمینی در پل نگین، آب دریاچه تخلیه شد.
زیست بوم گیاهی و جانوری منطقه از درختان بلوط، بادام کوهی، مهلو، ارزن، کیکم (افرا)، اسفندان، بنه، کلخنگ و جاز تشکیل شده‌است. دشت جنگی شیمبار پوشیده از درختان خودرو مانند توت، سیب، انگور، انجیر و جاز است.در منطقه شیمبار گونه های مختلفی از پستانداران در منطقه دیده می شوند که شامل گرگ، خرس قهوه ای، پلنگ، گربه وحشی، گراز، خرگوش، شغال، کفتار ، سنجاب، انواع خفاش، تشی، قوچ وحشی، کل وبز و… می باشند.
انواع پرندگان درخت زی ، خشک زی وابزی در منطقه دیده می شوند شامل کشیم کوچک، کشیم بزرگ، حواصیل شب، حواصیل خاکستری، کبک، تیهو ، انواع دارکوب، بلبل خرما، بلبل، دم سرخ، انواع توکا، هدهد، انواع کبوتر وقمری، زاغی، جی جاق، کلاغ، غراب، کمرکلی بزرگ وکوچک، چرخ ریسک، انواع پرندگان شکاری، لاشخورها
منطقه شیمبار جدا از تنوع جانوری و گیاهی که در نوع خود بی نظیر است از پیشینه باستانی برخوردار است از جاده سنگ فرش مربوط به دوره اسلامی یا پل نگین مربوط به دوره ساسانی است که از آبادی و رونق و اهمیت ارتباطی آن حکایت دارد.
این روزها دلا و منطقه شیمبار در خشم آتش در حال سوختن است و جز مهر مردم به منطقه فریادرسی به امداد نیامده است.دستگاه های اجرایی و تشکل های مردم نهاد و علاقمندان به محیط زیست از ۲۴مرداد تاکنون سعی در مهار و خاموشی آتش دارند اما حقیقت ماجرا با مشکلات کمبود تجهیزات کار مهار به کندی پیش میرود و آتش افروخته دل دلا را هدف گرفته است.
این نگرانی وجود دارد که اگر مسئولین ستاد بحران استانداری خوزستان برنامه ای جدی برای مهار آتش نداشته باشند زیست بوم منطقه تخریب و نابود شود
در خانریز بهبهان دیده شد که آتش چگونه سبب نابودی می شود لذا این خواست و مطالبه عمومی مردم از استانداری خوزستان به ویژه ستاد بحران است که حداقل نیازها مانند آبپاش ها را به کار گرفته شوند تا به زودی این خشم آتش فروکش کند و منطقه زیبای شیمبار حفظ شود.

لینک کوتاه : https://didbanpress.ir/?p=4409
  • نویسنده : یونس رفیعی منجزی
  • منبع : دیدبان مسجدسلیمان
  • يک دیدگاه

نظر دهید:

  1. باسلام
    درود برنویسنده توانا
    ای که دستت می رسدکاری بکن

قوانین ارسال نظرات
  • نظراتی که در آنها از الفاظ زشت و رکیک استفاده شده باشد تایید نخواهند شد.
  • نظراتی که به صورت اسپم و تکراری فرستاده شوند تایید نخواهند شد.
  • نظراتی که جنبه تبلیغاتی و معرفی محتوای شخصی باشند و یا ربطی به موضوع پست مربوطه نداشته باشند حذف خواهند شد.
  • برای انتقادات ، درخواست ها و پیشنهادات خود از طریق فرم تماس با ما که مستقیم با پست الکترونیک سایت در ارتباط هست اقدام کنید.
  • نظرات ممکن است بدون پاسخ تایید شوند که در اینصورت باید منتظر پاسخ از سوی دیگر کاربران باشید.
  • نظرات فینگلیش تایید نخواهند شد.
  • جهت ارسال نظرات ، حتما آدرس ایمیل خود را به صورت صحیح و بدون www وارد کنید.