تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ 19 رمضان 1445 Thursday, 28 March , 2024

آخرین اخبار

سابقه «رد صلاحیت» یا «ابطال آرای» افراد منتخب پس از انتخابات مجلس پوست اندازی سیاسی در مسجدسلیمان بزرگ، حاصل تفکر مطالبه گری عمومی صحت انتخابات مجلس شورای اسلامی در تمامی حوزه‌های انتخابیه تایید شد/ مرحله دوم ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار می‌شود نخستین چاه نفت خاورمیانه و ایران برای بازدید توسط میهمانان نوروزی آماده است کاندیداها دلایل شکست خود را بررسی کنند تشدید نظارت و بازرسی های مشترک بر بازار شهرستان در آستانه عید نوروز گفتگو با پیشکسوت فوتبال خوزستان/ فولاد خوزستان از نظر امکانات سخت افزاری در آسیا تک است /ابراهیم اشکش و مجید باقری نیا این فصل با دست خالی عالی کار کردند نفت مسجدسلیمان ۲ خیبر لرستان ۰ مسابقات قهرمانی کشوری کراسفیت برای حضور در مسابقات جزیره کیش برگزار شد افتتاح دکل مخابراتی روستای میدان طیاره و برخورداری ٨ روستا از اینترنت پرسرعت همراه اول در شهرستان مسجدسلیمان جشنواره خیریه به میزبانی مجموعه بزرگ اقبال نخبگان خوزستان برگزار گردید+تصاویر علی عسگر ظاهری عبده وند به عنوان نماینده حوزه مسجدسلیمان، لالی، اندیکا و هفتکل معرفی شد انتشار لیست نهایی جمعیت گفتمان انقلاب اسلامی در حوزه انتخابیه اهواز بیانیه‌؛ سکوت اصلاح طلبان خوزستان در انتخابات مجلس دوازدهم افتتاح گالری و نمایشگاه دائمی صنایع دستی و گردشگری با حضور ۶۰ صنعتگر در شهرستان مسجدسلیمان تقدیر از بانوی مسجدسلیمانی در همایش ۱۲۰ کارآفرین خودساخته کشور برای تقویت فن بیان روی کدام مهارت‌ها وقت بگذاریم؟ / آموزش سخنوری با معجزه بیان محدود کردن حق انتخاب مردم به “ناجمهوریت نظام” ختم مى‌شود/ انتخابات از معنا تهی شده اسامی نهایی داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه مسجدسلیمان، لالی، هفتکل و اندیکا اطلاعیه روابط عمومی فرمانداری مسجدسلیمان درخصوص گمانه زنی های رد یا تایید کاندیداها در فضای مجازی/هیچ لیست جدیدی به فرمانداری ارسال نشده است/همشهریان محترم اخبار را از منابع موثق دنبال کنند

11
به قلم سعید کریمی کارشناس ارشد حقوق خصوصی

بررسی شفافیت و قانون مداری در پاسخگویی مسئولین و تاثیر آن در سطوح مختلف جامعه

  • زمان تقریبی مطالعه این خبر : 3 دقیقه
  • کد خبر : 3469
  • 19 تیر 1399 - 8:47
بررسی شفافیت و قانون مداری در پاسخگویی مسئولین و تاثیر آن در سطوح مختلف جامعه

اداره عمومی جامعه حق آحاد شهروندان است، شهروندان حق دارند تا در نحوه انجام خدمات شهر، استان و ڪشورشان ڪه ملک مشاع همه ی آنهاست، نظارت ڪنند و از چگونگی عملڪرد مسئولان ڪه وڪیل شهروندان محسوب می شوند، مطلع شده و از آنها سوال ڪنند و مسئولین موظند پاسخگو باشند.

دیدبان مسجدسلیمان : شفاف بودنِ امورِ عمومی و آگاهی مردم و رسانه ها از آنچه مسئولین در جامعه انجام می دهند و بر سرنوشت و زندگی آنها تأثیر دارد، زمینه و موجبی است برای پاسخگویی به صورت شفاف.

حڪومت پاسخگو، حڪومتی است ڪه پرسش ها و نڪات مبهمی را ڪه توسط مردم و رسانه ها مطرح میشود، با گوش باز بشنود و به آنها به صورت شفاف پاسخی معقول دهد.

شفافیت سبب دقت مضاعف مسئولین در تصمیم گیری شده و آنها را نسبت به بڪارگیری نظرات ذینفعان، خبرگان، فرهیختگان و عموم مردم ملزم می نماید.

شفافیت مسئولین را نسبت به قول، تصمیم و فعل خود پاسخگو میڪند.

شفافیت ساده ترین و بهترین ساز و ڪار برای مبارزه با فساد، افزایش مسئولیت پذیری و پاسخگویی، ارتقاء شایسته سالاری، مشارڪت فعال مردمی و در نتیجه افزایش ڪارآمدی و سرمایه اجتماعی است.

شفافیت امڪان بروز جرم را ڪاهش و احتمال ڪشف جرائم را افزایش می دهد؛ صراحت، برخورد شفاف و پرهیز از پنهان ڪاری، امڪان ارتڪاب به فساد اداری را محدود می سازد.

در واقع شفافیت حلقه ی گمشده زنجیره بسیاری از آرمان های نظام جمهوری اسلامی است.

ریشه ی اصلی مفاسد و مشڪلاتی ڪه امروز در ڪشور وجود دارد عدم وجود شفافیت است.

لذا اگر بتوان ساختارهای شفاف را در ڪشور گسترش داد می توان امیدوار بود ڪه مردم راحت تر و بیشتر به مسئولین اعتماد نموده و نظام را از خود بدانند و بالعڪس عدم شفافیت می تواند باعث بی اعتمادی مردم به مسئولین و حاڪمیت گردد، زیرا این احساس را به وجود خواهد آورد ڪه نظام با عدم شفافیت و عدم پاسخگویی، مردم را از خود ندانسته و برای آنها اهمیتی قائل نیست.

عدم شفافیت زمینه ی احساس فساد، بیش از اندازه ی واقعی را فراهم می نماید، زیرا رسانه های بسیاری همواره در حال مطرح ڪردن گمانه های مختلف، درخصوص عملڪرد نظام بوده و اطلاعات زیادی را بدون داشتن سند و مدرک معتبر در فضای مجازی منتشر می نمایند و این اطلاعات ڪه بعضاً نادرست و اغراق آمیزند در ڪنار عدم دسترسی به اطلاعات واقعی موجب سلب اعتماد مردم خواهد شد.

سِرِ بقای نظام اداری سالم در هر ڪشور شفافیت و اشاعه اطلاعات و دانستنی ها در میان مردم است.

در مبانی دینی و قانون اساسی ڪشور تأڪید شده است، ڪه قدرت بدون پاسخگویی فساد آور است.

مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) نیز در خصوص پاسخگویی مسئولین فرموده اند:

《حیات و پیشرفت انقلاب اسلامی منوط به ایجاد روحیه مطالبه گری در آحاد جامعه است، از نظر من هیچ کس مصونیت آهنین ندارد همه در مقابل قانون و مسئولیت‌های خودشان پاسخگو هستند و باید جواب دهند.》

لذا مسئولانی ڪه مسئولیت پذیر نیستند و از پاسخگویی گریزانند، یا گرفتار فساد قدرت شده اند یا اینڪه مزه قدرت را چشیده اند و شأن خود را بالاتر از پاسخگویی به مردم می دانند و دیگران اعم از شهروندان و حتی نهادهای قانونی را به حساب نمی آورند.

برخی قوانین در این رابطه وجود دارد امّا به خوبی اجرا نمی شوند ڪه یڪی از آنها قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات است.

قانون باید به گونه ای محڪم باشد ڪه مسئولین را وادار به شفافیت و پاسخگویی نماید و در صورت عدم پاسخگویی، مجازات هایی برای آنها در نظر گرفته شود، دستگاهی ڪه مسئول پیگیری و برخورد با مسئولان است، باید با قاطعیت با آنها برخورد نماید و هزینه های عدم پاسخگویی و شفافیت باید آنقدر زیاد باشد ڪه مسئول از عدم پاسخگویی احساس خطر ڪند، بدین صورت به طور قطع سطح مسئولیت پذیری، پاسخگویی و عملڪرد شفاف مسئولان را ارتقاء می بخشد، تا وقتی ڪه هزینه ی زیادی بابت عدم پاسخگویی و شفاف سازی و ڪتمان اطلاعات داده نشود، قطعاً مسئولان ترجیح می دهند ڪه پاسخگو نباشند؛ البته این مسائل به فرهنگ سازی و آموزش نیاز دارد.

مردم و نخبگان تنها در صورتی می توانند به مطالبه گری، سوال و انتقادات سازنده از مسئولان بپردازند ڪه اعمال و رفتار مسئولان برایشان شفاف باشد.

اداره عمومی جامعه حق آحاد شهروندان است، شهروندان حق دارند تا در نحوه انجام خدمات شهر، استان و ڪشورشان ڪه ملک مشاع همه ی آنهاست، نظارت ڪنند و از چگونگی عملڪرد مسئولان ڪه وڪیل شهروندان محسوب می شوند، مطلع شده و از آنها سوال ڪنند و مسئولین موظند پاسخگو باشند.

مهمترین سرمایه یک نظام مردم هستند، در واقع میزان همراهی مردم با رأس حاڪمیت یڪی از مهمترین فاڪتورهای قدرت هر ڪشور است.

بنابراین مسئولین می بایست با شفاف سازی و پاسخگویی به مردم با راضی نگه داشتن و همراه ڪردن آنها با نظام، ڪه از اهمیت بسزایی برخوردار است، موجب افزایش قدرت نظام حاڪمیت و ڪشور گردند.

لینک کوتاه : https://didbanpress.ir/?p=3469

نظر دهید:

قوانین ارسال نظرات
  • نظراتی که در آنها از الفاظ زشت و رکیک استفاده شده باشد تایید نخواهند شد.
  • نظراتی که به صورت اسپم و تکراری فرستاده شوند تایید نخواهند شد.
  • نظراتی که جنبه تبلیغاتی و معرفی محتوای شخصی باشند و یا ربطی به موضوع پست مربوطه نداشته باشند حذف خواهند شد.
  • برای انتقادات ، درخواست ها و پیشنهادات خود از طریق فرم تماس با ما که مستقیم با پست الکترونیک سایت در ارتباط هست اقدام کنید.
  • نظرات ممکن است بدون پاسخ تایید شوند که در اینصورت باید منتظر پاسخ از سوی دیگر کاربران باشید.
  • نظرات فینگلیش تایید نخواهند شد.
  • جهت ارسال نظرات ، حتما آدرس ایمیل خود را به صورت صحیح و بدون www وارد کنید.